Corona

  • Corona versnelt én vertraagt de hulpverlening.
  • Flexibiliteit ondersteunt de beleving van de hulp en maakt de hulp passend.

In 6% van de verhalen komt dit thema aan de orde 2020 staat voor bijna iedereen in het teken van de maatregelen vanwege het Covid-19 virus. Het is daarom opvallend dat er in relatief weinig verhalen (22) naar verwezen wordt. In acht verhalen wordt de invloed van corona negatief gelabeld; daarin wordt Corona opgeworpen als oorzaak van een langere wachttijd of stagnatie van de hulpverlening. In negen verhalen geeft de verteller aan het als zeer prettig te hebben ervaren dat, ondanks de maatregelen, de zorg werd gecontinueerd. Hulpverleners hebben zich flexibel getoond en bleven bereikbaar voor jongeren en ouders. Kortom, er is dan zichtbaar geanticipeerd in deze bijzondere situatie. Enkele jongeren geven aan dat de gesprekken via beeldbellen lastig zijn omdat de privacy thuis niet altijd optimaal is.

“Ondanks dat onze eerste afspraak in corona tijd was werd dit super opgepakt. Via beeldbellen begonnen wij. We werden goed op ons gemak gesteld zij heeft ons goed begeleid en ondersteunt. We hebben er heel veel aan gehad”

“Zelf heb ik een paar keer therapie online gehad wat mij niet echt verder hielp omdat het een stuk onpersoonlijker is, en je hebt minder privacy omdat je thuis zit. Het geeft je daarom dus een onveilig gevoel. Maar nu heb ik het alweer een hele tijd in de praktijk zelf en dat werkt prima, ik hoop echt heel erg dat het binnenkort niet weer online is, omdat dat voor mij echt niet werkt.”

“Snel direct contact met hulpverlener was zeer fijn!”

Wordcloud: Positieve termen in de verhalen